Khamis, 6 Jun 2013

Pertama Kali ke Luar NEGARA ( INDONESIA ) .... 0_0.....Part 1

Inilah percutian pertama aku ke Luar Negara (asyik2 dlm Msia je apa salahnya mencuba pulak negara lain).Walaupun mghadapi kesukaran semasa membuat Passport kt Imigresan Setapak,KL sbb dorg kena call cwgn Labuan utk mendapatkan kelulusan. Akhirnya aku bjaya mendapatkannya selepas seminggu blalu.. (Amin)
Akhirnya aku mgambil pakej ke Indonesia je sbb nilai matawang sana pun murah je (kononnya kita akan merasa mcm jutawan pulak).Utk percutiaan ini sebenarnya aku membelinya kt MATTA Fair (blangsung kt PWTC ) pada bulan Mac 2013.  Sambil berjalan2 sekitar PWTC, aku ttarik dgn pakej ke Indonesia ( bg aku mampu bayar lg ) POTO Travel sbb tdapat 2 negeri utama Indonesia y dpt aku pergi sekaligus iaitu Jakarta ( Ibu negeri Indonesia) dan Bandung ( kononnya gedung shoppg ) selama 4H3M pada 7-10 Jun 2013. Alang2 dah jumpa terus aku sambar (sementara ada tgh ada duit lebih nie ). Plg myeronokkan ialah seminggu sblm btolak, aku telah diberitahu oleh pihak agensi bahawa hanya family kami je y pergi utk tarikh tsebut (lg lah bagus sbb xdelh gangguan dr org lain masa pcutian nanti...hehehe2 )
Oklah dah byk sgt aku membebel soal mcm mana tlanjur ke Indonesia ini ,(klu2 pjg2 nanti x cukup ruang pulak blog aku nie..hehe3 ). Aku akan ceritakan Hari demi Hari supaya memori masa depan nanti boleh refresh back pengalaman pertama mjelajah ke Indonesia.. (Semoga dipjgkn usia, AMIN )...


7 Jun 2014 ( Hari Pertama )

5.00am-7.00am
Semua persiapan sudah siap dan lengkap . Aku telah diberikan Tiket Pnerbangan Garuda ,Indonesia ( kapal terbang y sgt mahal tambangnya spt MAS ) dan dapat beg lg setiap seorg. Aku ke KLIA dgn menaiki KLIA Ekspress (kononnya nak mcuba train paling cepat terus ke Terminal KLIA selama 30 minit je). Korang boleh je naik kt KL Sentral klu korang kejar flight cuma harga mahal sikitlah (RM35/seorg) . Masa tu,aku gatal sgt nak mcuba wlpn sebenarnya boleh je aku naik Bas Ekspress (kt tingkat bawah KL Sentral dgn anggaran harga RM10).Sampai je kt Terminal KLIA,aku singgah dulu utk sarapan sblm Boarding Time (40 minit sblm pnerbangan). Pertama kali dtg kat KLIA  jadi bingung ,xtau mcm mana nak Boarding Pass. Rupa-rupanya aku kena naik monorail lg utk ke Terminal Antarabangsa coz Terminal y aku berada skrg utk pnerbangan dlm negeri (domestik)je.

semasa dlm KL Ekspress
otw ke Terminal Antarabangsa
flight y bakal kami naik
7.30am-9.30am
Its Boarding Time..hehe...Akhirnya aku selamat sampai utk masuk flight dan inilah kali pertama menaiki flight tambang mahal (selalunya AirAsia je). Utk ke Jakarta mengambil masa 2 jam sahaja dan paling bestnya ada makanan lg (buncit lg perut aku). Makanannya bolehlah tahan drpd xde lgsg Kami diberitahu oleh krew flight bhw pbezaan antara jam Malaysia dgn Indonesia hanyalh sejam je tetapi waktu Solat hampir sama je . Masa dlm flight nie,korang wajib mgisi 2 kad putih sblm check Imigresan kt Jakarta nanti.

Muka excited ke Indonesia
makanan yg disediakan 
pemandangan atas flight
welcome to Jakarta..


8.30am-11.30am (ikut jam Jakarta)
Welcome to Jakarta,Indonesia...hehehe3. Pertama kali mjejakan diri ke negara org confimlah excited dan takot2 pun ada (manalah tau xboleh balik pulak KL) .Alhamdulillah semua bjaya dgn lancar utk Imigresan Indonesia. Keluar je dr Pintu Ketibaan ,kami dijemput oleh seorg lelaki (klu kt indo,xleh panggil abg,encik or bro yeah...tp kena biasakan pgl Bapa,Pak, Mas ). Lepas dh jumpa orgnya, Pak Indo terus kami dibawa ke Taman Safari Indonesia (sbnrnya sama je mcm ala2 Zoo Negara kt Msia) terletak di Desa Cibeureum Kecamatan CisaruaKabupaten BogorJawa Barat atau yang lebih dikenal dengan kawasan Puncak Perjalanan ke Bogor mungkin mgambil masa 3jam tapi itu pun klu xjem lh kt Jakarta (kata driver aka pemandu sekali).

otw ke Bogor
11.30am-1.00pm
Akhirnya sampailah juga ke destinasinya ,Taman Safari Indonesia.. Aku disuruh membeli lobak merah supaya dptlh bg makanan kt binatang2 dlm Taman Safari nanti (sbnrnya aku pun xpenah masuk zoo negara, so aku xdelah pengalaman pun ). Mmg byk org2 mjual lobak merah atau pisang kt sekitar jalan. Harga satu ikat lobak IDR20k (dalam RM6). Harga masuk Taman Safari ini dlm IDR250k (dalam RM80). Ini kalau pelanconglh mcm kami nie tapi klu bumiputera dlm IDR140k je (dlm RM40). Itu baru harga masuk utk sekepala tapi kalau bawa kete/motor/bas kena caj lg. Kalau nak tau soal bayaran silalah melawat link ini http://www.tamansafari.com. Sebenarnya kitaorg xkena bayar pape pun sbb semua dah tmasuk dlm pakej.










Taman Safari ini menempatkan lebih 2,500 jenis haiwan yang tinggal di dalam habitatnya yang asal (bukan macam zoo). Korang boleh melihat haiwan-haiwan tersebut dari tingkap kenderaan atau memberi makanan (inilah pengalaman terindah beb wlpn kdg2 mcm kanak2 ribena je).Selain dari ini, kat sini pun ada juga 

  • Baby Zoo (korang boleh merasa memegang bayi haiwan2 atau binatang2 kecik mcm ular,kala jengking dll )
  • Pertunjukkan Haiwan spt Tiger Show,Elephant Show,Dolphin Show dll
  • Safari Waterpark/ Safari Funfair..
  • Menunggang Kuda,Gajah 

1.30PM-7.30PM
Setelah puas mjelajah Taman Safari tu ,kami meneruskan perjalanan ke Bandung pulak dan terus bermalam disitu. Perjalanan ke sana pun dah mgambil masa 3 jam juga (aduhai naik kematu lah bontot aku nanti..)
ttido masa tggu seluar siap potong
Tapi kata Pak Indo, dia akan bawa kami ke TOKO 3 dulu sblm check in Hotel. Toko 3 tu adalah kedai2 mjual seluar jeans (mcm Levis,Lois,Lee Cooper dll) yang tkenal kat sini. Harga sbnrnya lebih kurang je mcm kat Msia cuma murah sikitlah..Kat sini korang jgn risau soal kualiti sbb Kedai2 nie mdapat Certificate dari Levi's yg seluar2 mereka adalah original..Sedikit info utk korang 'Toko' tu mksdnya Kedai/Butik....Kat sini ada juga servis potong/gunting seluar (kalau x silap kena caj IDR10k)

patotlah nama TOKO 3 sbb gabungan 3 buah kedai seluar2 jeans

















7.30 PM-9.30PM
Balik ke Hotel dan merehatkan diri selepas seharian merantau dari Jakarta ke Bandung... (penat mmg xboleh nak ckplah....)

2 ulasan:

  1. Jakarta - Puncak - Bandung...
    Jauhnya... tapi best view than the other route :)

    BalasPadam
  2. Huhuhu...yup sgt capek dan macet seh...

    BalasPadam