Jumaat, 28 November 2014

Jelajah Bandung...Sesat di Ladang Teh

Aku pernah menjelajah ke Bandung dulu pertama-kali-ke-luar-negara-indonesia tapi takdelah menjelajah pelosok Bandung pun. Hari tu pun aku cuma sempat ke beberapa tempat sahaja dan lebih kepada factory outlet saja. Masa diperuntukkan pun takde banyak..hehehe.. Kali nie siri menjelajah Bandung diteruskan lagi untuk ke tempat2 pelancongan tetapi dengan syaratnya backparker saja. Hurmm sebenarnya berlaku juga peristiwa yang sangat memalukan dalam hidup aku tapi tidak diceritakan disini ye..Simpan dalam memori sahaja..
Bandung nie sebenarnya sesuai untuk shopping saja disebabkan terlalu banyak factory outlet yang membuat jualan murah dan berjenama.. Ramai gilee orang malaysia datang disini untuk niat itu..
Bagi aku pulak lebih suka kepada menjelajah tempat pelancongan saja dan membeli souvier untuk koleksi aku je..Okeylah jom mengikuti pengembaraan aku Bandung...+_+

Day 1- Jakarta ke Bandung
Aku ke Bandung sama je seperti aku ke Jelajah Jogjakarta iaitu mendarat di Jakarta dan seterusnya ke Bandung dengan menaiki keretapi intercity. Aku naik di Stasiun keretapi Gambir yang terletak bersebelah dgn tugu monas (monumen nasional Indonesia). Aku terpaksa ambik cara nie kerana tiket flight terus ke Bandung terlalu mahal dan masa pulak tak kena dgn jadual aku..hehe.Cuma menjadi masalahnya pulak ialah cara ke stasiun Gambir nie pulak.Senang je sebenarnya,kalau dah biasa datang jakarta. Sesiapa menaiki AirAsia korang akan mendarat di SHIA3 (Soerkarno Hatta Internasional Airport 3) dan seterusnya pergi ke stesen bas awam untuk naik bas percuma ke SHIA2.. Dah sampai SHIA2 korang berjalan sampai ke hujung untuk pergi ke Stasiun Bas Awam..Cari bas Damri ke Gambir dan korang mesti cakap dgn jelas untuk berhenti di Stasiun Keretapi Gambir!!Harga mungkin dalam 20-30k rupiah/seorang je dan mengambil masa diantara 40-60 minit..Agak leceh juga kan cara mcm ni...mcm2 kerja korang kena buat seperti beli tiket keretapi online lps tu kena berada pulak di stasiun Gambir tepat pada masanya..hehehehe...Jangan risau beb..sebenarnya ada je cara paling senang cuma aku nie nak sangat tengok pemandangan dalam keretapi disepanjang perjalanan dari Jakarta ke Bandung..Caranya ialah apabila korang dah berada di stasiun Bas Awam di SHIA2 tu terus je beli tiket van sewa ke Bandung. Harga mungkin dalam 100-250k Rupiah/seorang dan terus dihantar ke hotel penginapan korang..(0_0)..

Sampai je kat Bandung,kami menginap di Hotel Amaris di Jalan Cihampelas. Kami menginap di area jalan Cihampelas ini kerana disinilah jalan paling meriah dan selalu sesak dengan orang ramai. Terlalu berlambak factory outlet yang berdekatan sahajaShopping complex terbesar di Bandung pun ada disini iaitu Cihampales Walk dimana reka bentuknya sangat unik kerana berkonsepkan open air dan forest.Lengkap dgn butik2 berjenama dan berkualiti didalamnya.Tambahan lagi panggung wayang pun ada beb. Bolehlah aku tengok midnight movie nanti.Di sepanjang jalan cihampelas nie memang berlambaklah peniaga2 tepi jalanan menjual souvier Bandung seperti t-shirt,keychain dan macam2 lagi.Yang paling penting sekali ialah terdapat transport terus ke Airport Jakarta pun ada iaitu Xtran Travel dan Daytrans.Jadi memang senanglah dan mudah kalau korang menginap di sepanjang jalan Cihampelas nie.Tak payah risau dan mencari lagi.
Kami sampai di Bandung pun dah pukul 4pm. Banyak masa kami habiskan berjalan-jalan di sekitar jalan cihampelas je,Lepas tu tengok wayang, Cuma kami makan malam agak jauh sikitlah sampai ke hutan tu di Kampung Daun..Hehehehehe..;. Masa diambik kesana dalam 20 minit tapi itupun kalau jalan tak sesak lah (macet bilangnya). Pastikan korang wajib datang ke sini dan mesti masukkan dalam senarai tempat wajib. Konsep restaurant nie sangat unik dan pelik sikitlah kerana menggunakan konsep DIdalam Kehutanan.. Korang akan menikmati makan malam korang seperti berada didalam hutan je rasanya...Cuba bayangkan kawasan kedesaan yang tenang dan menyegarkan.Ditemani bunyi air terjun yang menambahkan suasana yang agak sejuk.Pokok2 dan tumbuhan menjalar disekelilingnya.Sambil menikmati makanan di dalam kabin yang cantik yang tersusun secara membukit..Memang suasana romantik dan cantik gilee kan..Harganya takdelah mahallah pun dan rasanya masih mampu lagi untuk korang bayar.

Day 2- Jelajah Ciwidey,Bandung
Seperti biasalah mana-mana tempat aku pergi di Indonesia dan Malaysia mestilah dengan sewa motorsikal.Cepat,murah dan mudah digunakan.Takpayah terperangkap dalam kesesakan jalanraya dan senang nak parking dimana-mana saja..Cuma menjadi masalahnya sesat dan tayar bocor..Dah 2 kali motor yang kami pakai bocor dan sekali juga kemalangan iaitu di Jogja.Dan yang paling kerap berlaku ialah sesat..Inilah insiden yang selalu menjadi punca aku selalu panas baran tiba-tiba..Tapi bila dah selalu kena dah menjadi perkara biasa pulak bagi aku.Hehehe..Alhamdulillah.Untuk hari ini kami akan ke area Ciwidey kerana tempat ini memang sangat popular dgn wisata alam semulajadi.Disepanjang perjalanan kesana,korang boleh melihat pemandangan menghijau yang memanjakan mata.Ditambahkan pulak gunung dan perkebunan yang subur dan sistematik..Okeylah jom mengikuti pengembaraan aku di sini
Kawah Putih
Salah satu lokasi pengembaraan Filem cinta Indonesia My Heart yang pernah popular dulu sekitar 2004..Tapi perjalanan kesini memakan hampir 2jam 30minit okey!!!!Itu dah termasuk sesat lagi..hahaha..Terletak menghala ke barat bandung di kawasan Ciwidey..Kawah putih nie merupakan sebuah danau yang berwarna keputihan yang terbentuk akibat letusan Gunung Patuha..Tempat nie memang sangat menyakitkan hidung dan mata korang.Jadi jangan lupa bawa topeng mulut ataupun cermin mata kerana aku yakin korang takkan tahan punya dengan udara disini yang sangat menyakitkan..Disini memang banyak jugalah korang kena bayar seperti berikut...
Parking kenderaan bergantung jenis
Motor =5000rp
Kereta: 6000rp
Bas : 25000rp

Topeng mulut dan hidung
5000rp/satu
Kereta Shutter (bentuk mcm van diubahsuai)
13000/seorang
Tiket masuk
Local :15000rp
Foreigner :30000

Sampai je gerbang masuk Kawah Putih,korang diwajibkan menaiki kereta shutter mereka ke lokasinya.Perjalanan mungkin mengambil masa 10minit juga merentasi hutan.Memang tak dibenarkan pun korang membawa sendiri kenderaan ke situ kerana jalannya yang berbatu-bata dan agak teruk..Aduhai cara diaorang bawa van shutter nie agak menakutkan jugalah kerana aku terpaksa memegang dengan kuat supaya tak terjatuh pulak..Perlu diingatkan pastikan korang memakai baju sejuk yang tebal kerana udara disini terlalu dingin dan sejuk gilee.Menggigil tubuh aku dibuatnya..
Pemandian Air Panas Walini ciwidey
Tak jauh pun dari kawah putih dalam 5km je rasanya.
Ini adalah wisata yang sangat merugikan bagi aku..huhuhuhu...Sebenarnya aku nak pergi bergambar di ladang teh disini tapi tak sangka pulak kami termasuk kedalam sini semasa mencari parking.Aku nak cakap je kami nak parking didalam je dan taknak masuk kolam air panas ni.Tapi disebabkan muka bengis penjual tiket tu dan beberapa orang beratur dibelakang kami terpaksalah pendam dalam hati je..Sekali masuk je dah kena bayar 20000rp/seorang dan termasuk 3000rp/parking motor.Lepas tu dapat percuma 2 packet teh uncang walini..Dalam kawasan kolam nie memang banyak gile pengunjung2 lokal berkelah disini..
Perkebunan Rancabali Ciwidey
Perkebunan ladang teh berada pada level ketinggian 1,628m diatas permukaan laut dengan panorama alam khas perkebunan teh yang berbukit dan berlekuk-lekuk.Selepas je korang sampai ke Kolam air panas Walini disepanjang jalan,korang disajikan panorama perkebunan ladang teh yang luas terbentang dan memikat hati..Inilah sebenarnya tempat yang aku nak sangat sampai tersesat ke pintu gerbang kolam air panas walini.Padahal boleh je korang parking mana2 tepi jalan dan seterusnya berjalan-jalan merestasi ladang teh nie..Memang sangat besarlah ladang teh disini dan hampir luas macam Cameron Highland.
Situ Patengggang atau Situ Patengan

Kalau tadi disajikan dengan danau berwarna keputihan dan sekarang korang akan menikmati danau yang sebenarnya didalam hamparan perkebunan Rancabali.Lokasinya agak jauh sikit dari Kolam Air Panas Walini dan juga kawah putih. Tiket masuknya 15000rp/lokal atau 50000rp/foreigner dan juga parking kenderaan mengikut jenis yang dibawa..Tempat nie memang sesuai untuk beriadah ataupun berkelah sambil menikmati panorama ketenangan danau..Disini korang boleh menaiki perahu/bot itik dan bot laju mengeliling danaunya..Aku memang suka pemandangan disekeliling danau nie.Selain hamparan ladang teh yang menghijau,disajikan pulak ketenangan air danau membuat aku tergamam sebentar betapa hebatnya ciptaan Tuhan..Betapa beruntungnya hidup ini dapat menikmati pemandangannya yang begitu sukar digambarkan dengan perkataan..Tempat ini adalah destinasi terakhir sebelum pulang semula ke kota bandung yang aku rasa agak menyedihkan dengan jaraknya..huhuhuhu...Terpaksa lagi merempuh 2 jam perjalanan pulang ke hotel kami..Takpelah apa boleh buat...Lagipun aku percaya kepada peribahasa aku sendiri Jauh Perjalanan Luas Pemandangan..

Day 3 -Kota Bandung
Seawal 6pagi lagi kami dah bangun untuk pergi ke Tangkuban Perahu yang terletak ke arah utara Bandung dan mengambil masa sejam perjalanan ke sana.Aku dah pernah pergi ke Tangkuban Perahu dulu tapi tak puas lagi rasanya menikmati gunung berapi yang masih aktif ni..Lagipun bila lagi nak merasa pengalaman melihat pemandangan gunung berapi..TAPI!!!!! Hari itu adalah hari yang sangat menyedihkan dan mengecewakan bagi aku.Hampir 4 jam kami masih gagal menemui lokasinya.Seperti biasa kami biasanya menggunakan GPS je kalau nak pergi ke mana-mana tempat.Tapi hari tu gps seolah-olah bermain kasar dengan kami..Adakah patot dan tak logik langsung arahan gps membawa kami ke ladang teh dan kawasan kampung?Yang aku rasa tidak pernah dilalui oleh mana-mana kenderaan pun lagi..Dan paling bodohnya aku bekeras juga percaya pada gps nie..Sampailah berlakunya peristiwa yang sangat memalukan aku sepanjang hidup didunia ini..huhuhuhu..+_+
Terpaksalah kami batalkan niat ke Tangkuban Perahu dan bergerak seterusnya ke tempat lain..Sedih,kecewa,marah,malu dan macam-macam ada perasaan masa tu..
Trans Studio
Tempat nie tak payah mengembara jauh lagi kerana lokasinya terletak di kota Bandung saja.Trans Studio ini dikatakan diantara indoor themepark ke 2 dibina pada 2011 selain Trans Studio Makassar. Merupakan diantara indoor themepark paling terbesar didunia.Tapi bagi aku permainannya takdelah best atau semegah sangat pun.Itulah kalau sesiapa yang dah pergi ke Universal Singapore Studio pasti setuju dengan cakap aku ni,..USS lagi best dan terbaikk punya.Cuma tiket masuk USS terlalu mahal sangat tapi bagi aku sudah berbaloi dengan permainannya yang sangat hebat dan ekstremm...Aduhai dah melalut ke USS pulak..hehehe..Tiket masuk Trans Studio nie disekitar 150000rp untuk weekday dan 250000rp untuk weekend..Dan disini aku senaraikan permainan yang wajib korang cuba..okey!!
Studio Centrel--Menggunakan konsep westren dimana struktur arkiteknya dan apabila berjalan disekitar sini korang akan menjumpai beberapa kostum mirip Holloywood 60-an seperti Marilyn Monre,Elvis Presley,Michael Jackson dan macam-macam lagi.Antara permainan yang wajib cuba ialah Trans city theater,roller coster,vertigo,transcar Rasing dan yang paling menakutkan sekali ialah Giant swing..Tapi syukur Alhamdulliah hari tu ditutup kerana penyelenggaraan..Kalau tak memang dipaksalahnya aku masuk sekali..
Lost City--Pengembaraan mencari harta-karun ataupun mencari bandar yang hilang.Aku rasa disini permainannya paling banyak aku sukalah kerana takdelah ekstrem sgt pun..hahaha..
Diantaranya ialah Jelajah (confim basah dibuatnya) dan Kong climb.
Magic Corner--Pekenalan kepada dunia misteri,magik dan dunia lain..Disini takde permainan ye selain kepada pendedahan kepada dunia selain manusia seperti hantu,ahli sihir dan raksasa..Diantaranya ialah Special Affect Action (pembuatan filem ekstrem),Dunia Hantu dan Negeri raksasa..
KartikaSari
Kalau sesiapa ke bandung pasti tahu kedai nie dan mesti singgah dulu untuk ole-ole korang..
Kedai nie bukan tempat pelancongan taw tapi diantara kek,brownise dan roti yang terkenal di kota bandung..Rata-rata orang malaysia suka sangat datang kesini.Macam hari tu,hampir kesemua pengunjungnya yang ada adalah orang kita..Rasa mcm berada di negara sendiri pulak..hahahaha..Harga pun murah dan rasanya pulak memang sedap..Aduhai teringin pulak rasanya nak makan lagi..
Rumah Mode
Merupakan factory outlet yang sangat terkenal di kalangan blogger..Aku pun sendiri taktahu kenapa ramai sangat suka datang kesini..Boleh dikatakan tempat nie selalu penuh dan sangat padat.Senibina tempat nie memang sangat cantik dan unik..Sangat berlainan dan modern bebanding factory outlet yang lain.Keluasannya pun paling besar dan rasanya lengkap dengan restaurant,servis memotong dan menjahit lebihan seluar serta mudah untuk parking.Memang ramai jugalah orang kita selalu shopping disini..Hurmm,bagi aku harganya agak mahal jugalah dan rasanya lebih baik beli di negara sendiri je..Pilihan untuk pakaian lelaki pun tak banyak sangat pun..
Sebenarnya masih banyak lagi factory outlet di bandung nie cuma aku suka datang ke Rumah Mode ini kerana tetarik dengan struktur arkiteknya yang sangat unik dan lengkap..Lagipun bolehlah aku mengimbau kembali kenangan aku dulu yang pernah datang kesini..Bergambar seakan lagi disini..Shopping memang taknaklah kerana aku lebih suka shopping di butik2 berjenama aku sekitar KL..
Hari tu kami tak sempat pergi ke Pasar Baru Trade Centre yang cukup terkenal tu..Dikatakan pasar nie memang pasar yang terbesar dan tertua di Bandung.Apa yang korang nak semuanya ada disini.Tapi aku rasa tempat nie memang sesuailah kepada perempuan je terutamanya yang sudah berusia..Rombongan che kiah lah senang cerita...hahahaha...
Batagor Kingsley
Aku makan malam di sini yang terletak di Jalan Veteran 25 di sekitar kota bandung.Kedai nie memang diantara kedai paling ramai dikunjungi dan sangat popular di Bandung..Terdapat 2 jenis hidangan saja iaitu batagor dan siomay..Aku nie memang peminat batagor..Dah banyak versi batagor yang dah pernah aku makan sepanjang menjelajah Indonesia nie..Kali ni aku mengambil kesempatan untuk mencuba batagor asli Bandung pulak..hehehehe..Batagor Kingsley nie memang terkenal di kalangan orang indonesia sebagai kuliner makanan wajib apabila mengunjungi Bandung..Rasanya memang sedap juga tapi masih tak menandingi batagor jogja..Sampai skrg aku masih ingat batagor jogja.hehehe...
Tamatlah sudah penjelajah kami di kota Bandung nie..Memang agak seronok juga rasanya berada di negara orang kerana aku banyak belajar tentang budaya hidup dan aktiviti kemasyarakatan warganya disini...Kota Bandung ni memang sesuai kepada mereka yang suka shopping kerana berlambak factory outlet yang berjenama dan murah disini..Betullah kata-kata orang kita,kota bandung ini seperti syurga membeli-belah dengan harga yang sangat berpatotan..Terima Kasih Bandung Untuk Memori Terindah dan Terpahit....=_=

5 ulasan:

1. Hehe sabar ya..
    Perjalanan selalu punya cerita sendiri.
    Aduh..byk makan jg ya di bandung. Betul lah tu haha

BalasPadam
  2. Ceritakan pengalaman yg memalukannya itu dong mas Yazid. Pasti menarik...ceritanya...hehe. Salam kenal

Balasan
    1. Salam kenal mas firdaus...haha...soal itu ngak bisa omong seh...0_x

Padam
  3. Ciwidey bagus, best la kawah putih nya :)