Isnin, 3 Februari 2014

Universal Singapore Studio ( USS)....Episode 1

Yaaahooooo...!!!!!
Akhirnya aku berjaya mbuat blog utk pengalaman sendiri ke USS setelah lama aku impikan (Bukan lg mimpi di Dunia Khayalan...)Pengalaman ke sana mmg sgt myeronokkan tetapi terlalu byk pbelanjaan wajib dilaburkan.haha.Nilai matawang sahaja dh 2x ganda dari ringgit malaysia.Tapi bpegang pd pepatah Cinta myatakan " Kalau Kebahagiaan Boleh Dibeli Pasti Ramai Melakukannya" ( betul,x?..)... Rasanya x salah kot kalau aku mghabiskan duit utk keseronokan sendiri coz dh lama kot bkeje tapi xkan xde masa utk manjakan diri pulak.Dan paling memeranjatkan aku ke sana spt bidan terjun (aku x booking hotel,beli tiket bas onthespot je)tp mestilah aku beli siap2 tiket USS secara online dulu takot mbazir pulak aku dtg kesana tp tiket sold out...Oklah dlm entry kali ini aku hanya mceritakan perjalanan ke USS bermula dari Terminal Bersekutu Selatan-Bdr Tasek Selatan (TBS-BTS), KL--> Johor Baharu-->USS...


TBS-BTS

Aku hanya menaiki Bas Transnasional je pergi-balik utk ke JB coz xnak hbskan duit minyak,bayar tol,jalan sesak lg dan mcm2 lg kalau bawa kete.Lgpn klu bawa kete mesti myusahkan aku je klu kesana coz nanti tpaksa cari parking lh,bayar parking lg,tetiba rosak tgh jalanlah,sesat lh dan mcm2 ada..So kesimpulannya aku hanya naik bas je coz senang dan x mmenatkan.Kereta aku hanya parking kt TBS je dgn kadar byrn RM3/entry (jimat sgt beb).Pertama kali mlihat TBS,aku rasa sgt kagum dan tahniah diucapkn kpd Mlysia coz bjaya membina Terminal btaraf dunia dan ekskulsif.

Johor Bharu


Smpi je kat JB aku terus mcari hotel utk penginapan 3 hari 2 mlm je.Dlm byk2 blog y aku baca,ramai y syorkan ambik Hotel kt Danga Bay je coz kt sana ada Pkhimatan Shuttle Bas dan Tiket USS skali iaitu Sykt Odyssey (www.facebook.com /OdysseyDangaBay).
Pakej ini sesuai utk mereka yang dtg dgn rombongan y ramai atau membawa anak2 kecil.
Bagi aku lebih baik ambik Hotel dekat CIQ coz kt sini ada City Sq Mall (bolehlah aku makan2,shopg or beli brg2), ada JB Sentral (bolehlah aku nak pergi JPO hari ke 3 utk shoppg) ,mudah mdapatkan
bas awam utk ke Terminal Larkin dan paling penting senang sikit kalau aku nak jalan2 kt Singapore coz aku mungkin balik lewat malam.
Jadi Hotel y aku pilih adalah JB Sentral Hotel coz Hotel nie je y benarkan aku check in awal tanpa bayaran dan betul2 sblh CIQ je.Wlpn byrnnya agak mahal,RM145 / Starndard Room tapi aku rasa bbaloi je drpd aku bayar mahal2 utk check ini awal coz masa tu aku smpi kt Hotel pukul 10am.Smpi je hotel terus aku bersihkan diri dan bsiap2 utk bjalan2 ke Singapore (Hari Ptama aku hbskan utk mjelajah singapore dan hari ke-2 br aku btolak ke USS puko 10am )....



Welcome to USS
Oklah aku akan bezakan tmpt mgikut apa y aku tahu dan tserah masing2 nak ikut cara yang mcm mana.. =)
  • CIQ ke Woodlands
Jalan kaki ke bangunan Bangunan Sultan Iskandar – Custom Imigration Quarantine 
(C.I.Q) Johor Bahru dan menuju ke imigresen Malaysia. Lepas selesai pemeriksaan pasport di imigresen Malaysia jalan kaki ke tempat bus dan ambil bus yang menghala ke Singapura. Aku naik bus no 170 ke stesen MRT Kranji (RM1.20) atau bus no 950 untuk ke MRT Woodlands. Lepas naik bus berkenaan, perjalanan seterusnya ke Woodlands Checkpoint akan mengambil masa lebih kurang 5-10minit kalau tak jam. Di Woodlands Checkpoint kena turun dan pergi ke imigresen  Singapore pulak.Lepas selesai pemeriksaan pasport di imigresen Singapore, naik semula bus yang sama masa korang naik di Bangunan Sultan Iskandar. Pastikan tiket bus yg dibeli semasa di CIQ disimpan sebab boleh digunakan semula disini.

  • MRT Kranji ke MRT Harbour Front
Terdapat 2 cara utk ke sana iaitu 
  1. Smpi je kt MRT Kranji naik train (Line Merah ke Jurang East) ke MRT Jurang East dan seterusnya tukar train ke LRT Outram Park (Line Hijau ke Pasir Ris).Lps tu tukar train lg ke Harbour Front (Line Ungu ke Harbour Front).
  2. Smpi je MRT Kranji naik train ke MRT Dhoby Ghaut (Line merah ke MRT Marina Bay).Lps tu tukar train ke Harbour Front (Line Ungu ke Harbour Front)
  • MRT HARBOUR FRONT ke USS
Sebenarnya MRT Harbour Front nie terletak di tingkat bawah VivoCity  Shoppg Mall bmakna korang kena naik lg smpai ke puncak atas utk sampai ke Monorail Sentosa.Utk pengetahuan semua,utk sampai ke USS,korang tpaksa naik monorail utk smpai ke Waterfront Station ( hanya satu station je dr Sentosa Station ). Sampai je kt Sentosa Station beli tiket bharga $4 mggunakn mesin mcm y biasa korang beli tiket klu mgunakan LRT kt kl nie..
BTW jgn lupa utk singgah sebentar VivoCity kerana terdapat waterfront ( tletak puncak atas betul2 bsebelahan Sentosa Station je ) sambil menikmati pemandangan di tepi Perlabuhan.
Apabila korang smpi je Waterfront Station bermakna korang telah berjaya mjejak kaki ke USS..
           Welcome To USS.... =)







Tiada ulasan:

Catat Ulasan